Bra e-handelsløsninger

Selv om man ikke vet så mye om e-handel eller oppbygging av en nettbutikk, er det lett å starte sin egen butikk. Man kan få ferdige e-handelsløsninger hos mange nettsider.

photodune-924402-online-shopping-xs

Løsningene er tilpasset ulike behov, og passer både for store butikk-kjeder, mellomstore butikker og småbutikker drevet av enkeltpersoner.  Prisene varierer fra side til side.

Brukervennlighet er selvsagt viktig, både for kundene dine, og for deg selv. Du må velge en plattform der du lett kan gjøre endringer og utvikle den etter egne ønsker og behov. De ferdige e-handelsplattformene har mange funksjoner integrert, blant annet design og betalingssystemer. Det er som regel lett å tilpasse dem og oppdatere dem med personlig innhold. Du kan også få hjelp til transport, logistikk og søkemotoroptimering.

Før du velger en e-handelsløsning, må du vurdere egne behov. Du må bestemme deg for et konsept, og sette opp en profil. Tenk på hvilke kunder du ønsker å tilpasse deg til, og lag en skikkelig forretningsplan.

Still kritiske spørsmål før du velger leverandør av e-handelsløsning. Sjekk hvilke betalingsløsninger de har, og hva som er integrert av spesialfunksjoner. Tilbyr de integrasjon mot sosiale medier? Kan du opprette egne kampanjesider eller skrive din egen blogg? Er løsningen SEO-optimert?

Valget avhenger også av om du skal drive en internasjonal butikk, eller bare skal selge til kunder i Norge. Hvis du retter deg mot norske kunder, er det greit å bruke en norsk leverandør, ettersom norske kunder generelt er mindre skeptiske til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.

Sjekk gjerne andres erfaring med e-handelsløsningsleverandøren. Hvis du finner en butikk som bruker denne leverandøren, kan du også besøke siden, og se på butikkens oppbygging.

Sjekk også om leverandøren tilbyr netthandel over mobiltelefon. Omtrent 12 % av trafikken til nettbutikker kommer fra mobiltelefoner. Det er viktig å ikke gå glipp av denne trafikken.